onsdag 11 november 2009

Vätter och tussar, vad är det?


Det är svårt att rita vätter för vätter är ett samlingsnamn för naturväsen som bor under jord, ex huldrafolket, vitrafolket ,tussar och småtroll,gengångare,de små under jordi osv osv.
Beskrivningarna är också många ; grova och rufsiga,som döda människor,tomteliknande,trollliknande,gråa med långt skägg osv.
De är små ,men absolut inte så trevliga och på medeltiden var folk precis så som vikingarna rädda för att störa de.
Vätter tycker inte om vatten och på flera ställen i norden ropar man fortfarande ut en varning innan man häller ut vatten i naturen.
Bäst att inte förarga vätterna.

10 kommentarer:

  1. OK Wenche! Nu får jag börja ropa till varje gång jag häller ut vatten i skogen -aj, aj att jag inte ha vetat om det tidigare;))! /Anja

    SvaraRadera
  2. Heisann Wenche!
    A propos mitt innlegg:
    Det betyr selvsagt at det kommer til å skje igjen siden vi er interessert i de samme sakene som gjelder kulturhistorie.... og det handler om så mye utrolig mye spennende.
    Neste kapitler er girlandere og brudebukett.
    Ha en fin kveld!!
    En serie om fruktbarhetssymboler står også for tur og gamle lokale juletradisjoner, selvsagt!
    Litt tusser og troll og andre vesener...

    Herlige dem du har foreviget her! Ny kunnskap har jeg også fått!

    SvaraRadera
  3. Helt obekant för mig också...jag trodde de var vänliga. Min mamma brukade göra tovade vättar och de såg alltid så snälla ut :)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Hej Ninni
    Nu i våran tid har alla dessa naturväsen gjorts gulliga och barnvänliga.Nu tycker man att troll, tomtar och vätter enbart är roliga sagor för barn.Men för våra förfedre på medeltiden var det en otäck verlighet som dom måsste förhålla sig till.Jag skulle nog heller inte ha skremt upp mina barn med att berätta de gamla sägnen.

    SvaraRadera
  5. Å ja! Småfolket skal en ta i respekt:) I endel år var jeg budeie på seter, og fra min bestemor lærte vi alltid å rope før vi slo ut vatnet. For å få småfolket unna så de ikke ble våte.

    :))

    SvaraRadera
  6. Jada. Huldrefolket er godt kjent der jeg kommer fra(Gudbrandsdalen) og i Trøndelag der jeg bor nå.
    Det er nok egentlig min mann som kanskje vet mest om dette temaet(i bokform)jeg vet mest i det daglige liv.
    Ane Ohrvik har skrevet en bok "Nisser" "Fra helgen til sinnatagg". Utgitt av Humanisk forlag 2004. De har gitt ut mange bøker om bl.annet: Nisser, Alver, Varulver, Spøkelser, Drager, Helgner osv..
    Men min erfaring med småfolk(huldrefolket)skulle en aldri spøke med. De skulle respekteres.

    :))

    SvaraRadera
  7. Det var noen tegninger av dimensjoner. Selv jeg man se at her er det profesjonelt. Jeg bøyer meg. :-)

    PS Dersom du mente "headeren", så er det Askøybroen.

    SvaraRadera
  8. En slektning av meg påstår fortsatt at hun har sett småfolket. Vet neimen ikke hva jeg skal tro, hun er jo ikke særlig overtroisk ellers!
    Flott tegning, ser for meg min bestemor på gården! :)

    SvaraRadera
  9. På utstillningar jeg har hatt, är det mange som forteller de har sett tomtenissen.Min faster var helt övertygat om att de hade en nisse på gården,men jeg var då en skeptisk 10åring. Nu angrer jeg forstås, att jeg ikke hörte bedre etter.

    SvaraRadera
  10. Vad intressant att få veta något som jag aldrig hört förut, att man ska varna innan man häller ut vatten! Det ska jag komma ihåg nästa gång jag häller ut vatten. Det låter så kul, måste fundera ut en riktig passande ramsa! ;-)
    Så fina bilder du visar, du verkar vara mycket mångsidig. Ha det gott, och akta dig för oknytt! /Ruben

    SvaraRadera