torsdag 16 juli 2009


Huldran, skogsrået, den grönklädde finns tydligen bara här i Norden. Konstnärer har ofta målat henne med rött hår eller naken, det blir häftigare bilder då. Men efter beskrivningar var hon klädd som en vanlig bondflicka på medeltiden och med ljusa flätor.
VEM VAR DENNA SKÖNHET, OCH VAR KOM HON IFRÅN?
Det finns många teorier;
Hon har varit en gudinna i den nordiska mytologin.
Hon kom vandrande som skogsnymf från Grekland.
Hon fanns för att varna unga men för att vara tillsammans med flickor de inte känner, hur inbjudande och vackra de än är, och för att förklara ärftliga psykiska sjukdommer hos men som visade sig vid 20års ålder.
Hon fanns som en sexsuell fantasi för men som jobbade ensam i skogen.
Hon var släkt med trollen.
Hon kom vandrande från den celtiska kulturen
Om det är någon som har bättre eller roligare tolkningar, snälla skriv!
http://www.youtube.com/watch?v=4HstCF-DDrU&feature=PlayList&p=E31EA653CA7251AE&index=0&playnext=1
.

.

5 kommentarer:

  1. Kan det här vara något för dig Wenche?
    http://paranormal.se/topic/skogsfru.html

    Så underbart vacker din huldra är!/Anja

    SvaraRadera
  2. TacK Anja,

    mina barn har det tröttsamma jobbet att sitta modell, när det gäller tomter och troll kan jag titta på mig själv.

    SvaraRadera
  3. Jag är jätteintreserad av konst och jag gillar legender,folktro och sagor. Sen hittar jag din sida. Vilka fina bilder.Jag har inte hunnit titta på alla men det ska jag imorgon..Jag lägger dig till min blogglista..hällsningar från pastaland

    SvaraRadera
  4. Härlig, kreativ blogg jag hittat här -så fina bilder du målar. Har också testat att måla lite..just nu blir det mest pärlor för mej. Ha en fin dag//Eva

    SvaraRadera
  5. Hej..Vad roligt att du hittade till mig,,så att jag hittade dig..Vilken spännande blogg..Åh vilka bilder du målar..Helt underbara..Hit kommer jag gärna igen..Susanne i Fare

    SvaraRadera