söndag 12 juli 2009


Jag hade målat flera bilder av näcken som lurar under näckrosorna, då jag kom på att jag skulle måla en bild från näckens perspektiv i vattnet.
Jag sprang bort till botaniska trädgården.Där finns en liten grund dam med näckrosor.
Jag satte mig på knä och drog till mig en vit näckros för att se hur den såg ut under.
Men när jag såg rörelsen i vattnet, kände jag plötsligt ett stärkt obehag och släppte näckrosen ögonblicklig.
Sedan skrattade jag, jag hade klarat av att skrämma mig själv med mina ägna målningar och dessa sägn om näcken jag hade läst.
Jag kommer nog aldrig att bada där det finns näckrosor.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Uppe sent och skriver? Läskig upplevelse i botaniska du hade!
    /Lina-Fina

    SvaraRadera
  2. :) Vilka härliga bilder du målar!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Jeg kjenner jeg får en slik trolsk stemning inne i meg når jeg ser på dette bildet. Jeg liker det! Flott tolkning av nøkken!

    SvaraRadera
  4. Jättefin bild! jag gillar att näcken liksom är lite insmygd i i mönstret av vattnet. Om man tittar för hastigt kanske man inte ser honom :o)

    SvaraRadera