söndag 24 januari 2010

Tjata inte, berätta en saga!


Tonåringar har ofta ett irriterande sett att låtsas som om de inte lyssnar.
Men de har oftast hört förmaningen första gången och upprepar man så uppfattas det som tjat och de stänger till.
Men sagor kan de inte,värja sig i mot.
Berätta en saga runt den aktuella situationen, istället för att bli arg och tjata.
Hur gick det för den lilla prinsen som inte ville äta grönsaker?
eller för prinsessan som inte ville städa sitt rum?
eller den gosiga björnen som satt för sent med datorn på kvällen?
osv osv osv
att det går bra på slutet är det viktiga,det är det som ger tryggheten.
Det går en film på bio nu, som är en riktig saga; AVATAR, den tyckte jag var underbar.

7 kommentarer:

  1. Wenche, I too love Avatar! It is indeed a true story played out far too many times. The world over. Besides the present I could not help but think of our gentle Native Americans. This tragedy and tale of courageous spirits does not always end with the good winning over evil. I thought it so beautiful the connection to nature and through nature ... their connection to their ancestral spirits. Wondrous movie that I will see again. 3D was great fun too. I should love to have a dragon of my own. I suppose those that have horses come the closest to this feeling ... to ride wildly upon a magnificent creature that one has known, cared for and loved. Kram, Carol

    SvaraRadera
  2. Undra om det funkar att berätta en saga istället för att tjata, på jobbet också? =) Tycker nämligen att jag får tjata en hel del tjänsten.

    Ha en bra dag!
    /Caramel

    SvaraRadera
  3. Hej Caramel
    Svårt att veta, är folk stressade och trötta finns det inte så mycket plats för humor.Men du får gärna försöka och så berätta hur det gick för mig sedan.

    SvaraRadera
  4. Heisann Wenche!

    Vent litt, har flere innlegg med Frøya under bearbeiding. Noen er planlagt. Det blir om symboler, ulike skikkelser, i kunsten og i gamle illustrasjoner!
    Jeg også fortapte meg i Avatar, ikke så mye historien, men opplevelsen og det estetiske.
    Nok en gang, nydelig illustrasjon!
    Og a pro pos tjating på jobb... jeg blir helt oppgitt over voksne folk også - ikke bare ungdommen!

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt känner igen metoden sedan barnen var små. På jobbet som förskollärare tyckte andra att det var fel att göra så.
    Förskollärare med stort F jag är med litet f.
    Förstår du vad jag menar då?
    Dina bilder är ljuvliga och jag har mitt kort från Anja vid min säng.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  6. Hej Annika
    Jag förstår vad du menar, när jag gick på Konstfack var sagor helt ute, man skulle ge barnen och vuxne realistiska berättelser,det var viktigt att alla skulle få veta hur värden verkligen är ,och lära sig att bli samhällskritiska Jag tycker att det ena inte utesluter det andra.Sagor är inte bara balsam på såren men vid hjälp av fantasin kan man se verkligheten från en annan vinkel och förstå bättre. Det verkar så att det var först tillsammans med fantasy vågen blev sagan inne igen.
    Ha en trevlig kväll.

    SvaraRadera
  7. Hej
    vilken underbar sida jag halkade in på... jag har läst o läst och imponeras o inspireras av alla vackra bilder...
    Jag grät när jag läste om älvorna och skrattar gott nu när jag läser om att lösa knutar med en saga. Jag berättade alltid sagor för mina pojkar på kvällen, (de är stora nu 20 0 22.. tänk vad tiden går) Roboten Kalle var huvudperson i mina berättelser och det hände overkliga roliga saker som naturligtvis alltid handlade om vad de varit med om under dagen... lösningarna blev alla möjliga och sluten var alltid lyckliga... för det det blir som tänker inte sant... (o:
    Jag kommer tillbaka o läser mer sedan. Härlig härlig blogg du har.
    /Maria

    SvaraRadera